Strategi for fremtiden

En effektiv arbejdsmetode til at teste ideer

img_1935

 

Det seneste halve år har jeg arbejdet som projektleder i en afdeling der hedder DR Nyheder X. Det er en lille afdeling. Faktisk består den kun af 2 personer – mig selv og Mikkel Malmberg. Mikkel er programmør-geniet og jeg er planlægger- og procesgeniet på teamet. Sammen arbejder Mikkel og jeg på at finde på nye ideer og måder til at formidle nyheder på.

 

Design Sprint

I DR Nyheder X udvikler vi digitale produkter til de unge mobile brugere Vi udvikler produkter i et 5-døgns design-sprints, og vi arbejder efter Google Venture Sprint metoden. Det vil sige, at vi bruger 5 arbejdsdage på at finde et behov hos brugeren, vi gerne vil løse, finde på en masse ideer, vælge en eller to som vi laver en simpel prototype på, hvorefter vi tester den på brugere. Først herefter beslutter vi om det er en god ide vi har fundet på. Hvis ikke, så lærer vi af brugenes feedback til næste gang – hvis det til gengæld viser sig, at brugerne godt kan li ideen. Så arbejder vi videre på at få den realiseret i et ægte produkt, der kan komme ud til danskerne.

sprint-process

Det har vist sig at være en virkelig effektiv og god måde til at teste om en ide holder. 5 dage er ikke meget at tage ud af en kaldender, og man ender med et virkelig kvalificeret grundlag for en ide til det brugerbehov, man gerne vil løse. Vi i DR Nyheder X har de sidste måneder lavet sådan et sprint ca. hver anden uge, og det har gjort, at vi har fået testet en masse hypoteser, lært en masse om brugerne og fundet på en masse produkter som gennem prototypen ser ægte ud – selvom det ikke er det. Men det er ægte nok til at brugerne kan se det på fx deres telefon, og bevæge sig lidt rundt i den ide, vi har fundet på.
En prototype kan være mange ting. Det kan være en simpel hjemmeside, en lydbid, en app-lignende løsning eller bare en pdf. Det vigtige er at brugerne forstår ideen, når de bliver præsenteret for den, og derfor kan sige deres mening om den.

 

Ting jeg har lært gennem at arbejde i design-sprints:

  • Man kan nå rigtig meget på 5 arbejdsdage
  • At arbejde koncenteret i en gruppe, uden at nogen i gruppen skal gå til møder eller andre aftaler er meget effektivt for processen
  • Alle i gruppen finder på ideer på lige fod, og det giver et medejerskab fra alle deltagere.
  • At man hurtig bliver konkret og begynder at tegne ideer og lave prototyper giver energi og drivkraft til processen.
  • At man slipper for at sige “Lad os se på det igen til næste møde der ligger om 14 dage” er en befrielse, fordi man føler man rykker sig hver dag, i stedet for hele tiden at vente på beslutninger og mødeindkaldelser.
  • Hvis man har brug for en godkendelse hos en chefgruppe for at få midler til at udvikle videre på ideen, så virker det meget effektfuldt at have en prototype og brugerkommentarer til at underbygge ens ide.
  • Det er SJOVT

 

DR Nyheder X i sig selv er jo kun Mikkel og jeg, og det dur ikke i længden – for vi er ikke genierne. Det er alle vores kollegaer i DR Nyheder og brugerne. Så derfor udvikler vi produkter med forskellige redaktioner i huset. For at design-sprintet rigtig kan fungere, så sammensætter vi et hold på ca 5-7 mand der alle har forskellige kompetencer. Der er næste altid en journalist, en grafiker, en programmør med. Derudover sætter vi holdet efter opgaven. Hvis vi skal arbejde med lyd, er det givtigt med en som er ekspert på det felt, hvis vi skal lave noget med mange billeder så er det en fotograf der skal med på holdet.

At have diversitet og forskellige kompentencer på holdet er alfa omega for processen.

 

Nyheder på Messenger

Et af vores produkter, som jeg er særlig stolt over er Nyheder på Messenger. Ideen blev udviklet mens jeg var på barsel, men jeg har været med til at sætte det i søen så alle dansker nu kan få glæde af tilbuddet. Nyheder på Messenger er et tilbud om at få en daglig nyhedspakke på Messenger, ud fra de emner der interesserer dig. Produktet er lavet til den yngre målgruppe, og sproget er derfor ret let og til tider sjovt.

skaermbillede-2017-07-14-23-25-19

 

Dette produkt blev til i et 5-døgns sprint, men selv efter den proces og efter at cheferne gerne ville have produktet udviklet færdigt, stoppede vi ikke med at brugertest. Vi testede hele tiden undervejs, for at være sikker på at ramme brugernes behov. Selv da produktet egentlig var færdigt og klar til at launche, startede vi med kun at lauche på et gymnasie i Jylland, som afprøvede produktet for os i 2 uger. Det lærte vi en masse af, som har været med til at forme nogen af de greb og beslutninger der ligger til grund for det produkt vi ser i dag.

Den yngre målgruppe tager rigtig godt i mod Nyheder på Messenger, og det gør mig så glad. For unge interesserer sig for nyheder og for hvad der sker i verden – de vil bare have det præsenteret på deres måde.

I kan prøve det ved at åbne en messenger besked til DR Nyheder og så trykke på knappen “Kom igang”. https://facebook.com/DRNyheder/

Mit bedste råd og erfaring i at arbejde effektivt med nye ideer er

  • Afsæt koncenteret tid
  • Blev konkret i hvad din ide går ud op, ser ud og føles ret hurtigt i processen
  • Lav en simpel prototype over din ide
  • Test, test, test, test, test

 

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Strategi for fremtiden