Hvordan det går med min bullet journal...

Besøg af Line: Træning under graviditeten

Min træner Line, der går under navnet “golinedk” på diverse sociale medier – besøger her min blog med et indlæg. Hun afholder nemlig graviditetstræning. Ikke noget som jeg syntes der var meget af, da jeg var gravid med Ellen. Eller også opdagede jeg det ikke, fordi jeg bare spiste flødekager dagen lang. Jeg havde klart en forventning om at jeg ville tabe det hele under amningen – men snydt! Det gjorde jeg slet slet ikke. Jeg talt en del med Line om det, da hun selv blev gravid, for der er mange opfattelser af hvad man må og ikke må i forhold til træning når man er gravid. Line har i den grad dykket ned i emnet, og er blevet specialist på det her område.

Hun har lige åbnet op for nye graviditets-træningshold, hvor man træner med hende og har en fast jordemoder tilknyttet også. Rimeligt sejt koncept synes jeg faktisk… Holdet har opstart om et par uger, og der er få pladser tilbage. Tjek det ud her: www.goline.dk.

Nå, men jeg tænkte det kunne være fedt at inspirere jer med lidt viden om dette emne. Så fik hende lige til at skrive til om det. Det kommer her:

fil_006-20

Træning under graviditeten

Hvorfor er det godt at træne under graviditeten? ‘Kan jeg ikke lige så godt ligge mig på sofaen og spise onsdagssnegle?’

Jo, men husk din træning er vigtig, og behøver nødvendigvis ikke ændrer sig bemærkelsesværdigt under din graviditet.

’Fysisk aktivitet under graviditeten har talrige positive effekter for såvel gravide som barn, og der er kun få vigtige forsigtighedsregler’ (Sundhedsstyrelsen, 2011).

De sidste par år er der kommet mere fokus på motion og træning under graviditeten. Flere positive effekter ved at træne under graviditeten kan fremhæves:

  1. Nedsætter risikoen for at udvikle gravidsukkersyge
  2. Mindsker risikoen for at svangerskabsforgiftning
  3. Har færre bækkensmerter, og forbedret muskelstyrke og bevægelighed
  4. Forbedrer sin kondition relativt i forhold til kvinder, der ikke træner
  5. Positiv effekt på det mentale

Hvor meget må man træne under graviditeten? ‘Kan jeg ikke bare cykle til arbejde og så er det fint?’

I princippet må du træne så meget som du lyster!

’Det anbefales at man træner 30 min om dagen under graviditeten. Aktiviteten skal være med moderat intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdags aktiviteter’ (Sundhedsstyrelsen, 2011). Men husk, lyt til din krop og din baby. Er man ikke vant til træne, frarådes det at man dyrker fysisk aktivitet med høj intensitet, hvor kredsløbet presses maksimalt, men derimod med let til moderat intensitet i træningen.

fil_002-16

Hvad må jeg træne? ‘Jeg må ikke løbe, for så taber jeg barnet!’

Du må træne som du plejer!

’Fysisk aktivitet dækker over alle former for bevægelse, der øger energiomsætningen. Fx bevægelse på arbejdspladsen og i hjemmet, aktiv transport (fx cykling og gang) eller idræt og sport i fritiden m.m.’ (Sundhedsstyrelsen, 2011).

Man kan med fordel lave styrketræning i siddende stilling med lette vægte eller let belastning, hvis man vil mindske risikoen for ledsmerter. Det samme er tilfældet med konditionstræning, som har positiv indvirkning på at mindske risikoen for gravidsukkersyge og svangerskabsforgiftning.

Er man vant til at træne, kan man fortsætte sin træning, så længe man lytter, mærker efter kroppens signaler og respekterer smerte. Kroppen er som regel tydelig med sine signaler.

fil_001-3

Så hop du ud ad sofaen og kom i gang med træningen 😉

 

Er du nysgerrig efter at høre og lære mere tilbyder jeg et teoretisk og praktisk forløb i motion og træning under graviditet som vil dykke mere ind i ovenstående. Kontakt mig og læs mere på www.goline.dk eller på instagram.com/golinedk

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hvordan det går med min bullet journal...